24-timmarssegling i Björkvik

bjorkvik-bistro-gastbrygga-arne-wallers-500px

Svenska Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar går ut på att segla så långt som möjligt på 24 timmar. Det är mer en övning i sjömanskap, navigationsrutin och långfärdstrim än en kappsegling. Deltagarna bygger själva banorna under seglingen genom att kombinera en stor mängd rundningspunkter, i skärgården och till havs.

Vid seglingarna i Stockholm 2014 läggs målgången vid Grönö. Efter seglingarna samlas deltagarna för eftersnack och middag på Bistro Björkvik. Bistrons brygga kommer inte att räcka till och båtar får därför ligga på utsidan av Balticbryggans betongpir. Båtarna kommer att kännas igen på att de för orangea vimplar.

Stefan Pettersson är medlem i Björkviks Båtklubb och en av Kryssarklubbens arrangörer av seglingarna:

• Vi körde en samling med middag i Björkvik på prov i höstas. Det var mycket lyckat. Det var extra kul att vara här eftersom deltagarna i den allra första seglingen 1943 beskrivit hur de seglade förbi här utanför, vid Klacknäsgrynnan.
  • Det är jättekul om seglare från Björkviks Båtklubb vill segla 24-timmars, säger Stefan. Vi bjuder på startavgiften som tack för att våra deltagare får ligga vid Baltic, skriv “Gratisstart BBK” i anmälan.

sxk_ros_trans

Svenska Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar körs runt hela Sveriges kust och i Mälaren och i Vänern. I Stockholmstrakten finns elva startpunkter mellan Singö och Trosa. Målgången är lördag 31 maj och lördag 6 september. Det finns också en 12-timmars ensamsegling med målgång vid Stavsnäs.
Mer om seglingarna och deltagaranmälan: 24-timmars.nu